Let op! De DierenwelzijnsCheck wordt sinds 2021 niet meer actief bijgehouden en de informatie op de site kan gedateerd zijn.
Neem voor vragen en opmerkingen contact op via info@varkensinnood.nl.

Geen eendagshaantjes bij nieuw ei van Jumbo

Een nieuwe methode om eieren te toetsen op sekse moet veel dierenleed voorkomen. Jumbo introduceert in samenwerking met de Dierenbescherming namelijk het Respeggt ei: het eerste ei waarbij alleen hennetjes worden uitgebroed.

Het is een van de droevigste dingen in de vee-industrie: de miljoenen haantjes die elk jaar worden gedood. Haantjes hebben namelijk geen nut in de eierketen: ze leggen immers geen eieren. Ook is het vlees niet geschikt voor de vleesproductie omdat ze niet zo hard groeien als vleeskippen en te schriel zijn om in de smaak te vallen. 40 miljoen haantjes in Nederland worden daarom direct na de geboorte vergast of levend vermalen. 

Screenen op geslacht
Hopelijk komt daar nu verandering in, nu Jumbo een nieuwe methode heeft geïntroduceerd om eieren te screenen op geslacht. Enkele dagen na de bevruchting van een ei wordt gekeken naar de sekse. Dit gebeurt door een laser die een klein beetje vloeistof uit het ei zuigt. Een markeervloeistof kan hierna zien of het ei een hennetje of haantje wordt.

Zit er een haantje in het ei, dan wordt de embryo uiterlijk op de negende dag vermalen. De embryo heeft op dit moment nog geen bewustzijn. Is het ei een hen, dan wordt deze uitgebroed. De dierenbescherming schrijft dat de methode voor 98 procent correct is.

Vermindering dierenleed
Deze manier van eieren uitbroeden zal voor een enorme vermindering van dierenleed zorgen. Het leed van miljoenen haantjes die levend vergast of vermalen worden, wordt hier namelijk mee bespaard.

De nieuwe methode wordt toegepast op 2 sterren Beter Leven kippen. Hennetjes die wel worden uitgebroed na de vaststelling van hun geslacht hebben relatief veel leefruimte en een uitloop naar buiten. De (onbevruchte) eieren die door deze kippen worden gelegd en in de supermarkt komen zijn te herkennen aan het nieuw Respeggt logo. Zo ziet de consument dat hij of zij eieren koopt waarvoor geen haantjes zijn gedood.

De menselijke inmenging in het broedproces zal voor sommige discutabel zijn, maar zolang dit leed voorkomt, staan wij hier positief tegenover. Wij hopen dat meer supermarkten het voorbeeld van Jumbo volgen.  

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Op de hoogte blijven?

Ontvang meer informatie over onze acties en petities